خواب نوزادان نکات مهمی که باید بدانید

سردبیر سایت 1403/01/16 223 0
خواب نوزادان نکات مهمی که باید بدانید

خواب نوزاد سوال و دغدغه ای است برای خانواده هایی که اولین تجربه فرزندار شدن را دارند، برخی از نوزادان زیاد می‌خوابند اما برخی دیگر کم خواب هستند . در این مقاله به بررسی خواب نوزاد از بدو تولد تا 4 سالگی می پردازیم.


بچه دار شدن یکی از شیرین‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند در زندگی هر زوجی اتفاق بی‌افتد و زندگی آن‌ها را از قبل زیبا‌تر بکند. حال در این مسیر پر پیچ‌و‌خم، دغدغه‌های زیادی برای والدین پیش می‌آید که ممکن است گاهی استرس‌زا و اضطراب‌آور باشد. یکی از این مسائل حساس که پس از تولد نوزاد به سراغ خانواده می‌آید، مسأله خواب نوزاد است.
خواب نوزادان، به خصوص در خانواده‌هایی که اولین تجربه نگه داری از بچه را دارند، مسأله بسیار مهمی است که باید نکاتی در خصوص آن رعایت شود.
به طور کلی، خواب نوزادان در اوایل تولد دارای یک برنامه منظم و دقیقی نیست و همین مسأله ممکن است مادر و پدر را دچار استرس و سردگمی بکند، اما باید بدانید که اصلاً جای نگرانی وجود ندارد و با رعایت یک سری مسائل که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توانید یک خواب به‌اندازه و سالم را برای فرزند خود رقم بزنید.
کودک شما الگوی بیداری و خواب خود را خواهد داشت و بعید است که شبیه سایر نوزادانی باشد که می‌شناسید؛ برخی از نوزادان بسیار بیشتر از دیگران می‌خوابند، برخی برای مدت طولانی می‌خوابند، برخی دیگر در فواصل کوتاه.
در دوران شیر خوارگی نوزاد، در هفته‌های اولیه کودک شما احتمالاً برای دوره‌های کوتاهی در طول شیر خوردن چرت می‌زند که بهتر است در این وضعیت تا زمانی که کاملاً بخوابد به شیر دادن ادامه دهید.
بطور میانگین، نوزادان در هفته‌ی اول پس از تولد، تقریباً به ۱۵ تا ۱۸ ساعت خواب احتیاج دارند که این مقدار در یک ماهگی به چیزی حدود ۱۳ تا ۱۶ ساعت خواب می‌رسد.
در ۴ تا ۶ ماهه اول زندگی، نوزاد به مرور می‌تواند با چرخه طبیعی روز و شب ارتباط برقرار کند و خواب منظم‌تری داشته باشد. اغلب کودکان زمانی که به سن ۱ سالگی می‌رسند، دیگر کاملاً با این شرایط کنار آمده و به صورت کلی ۸ تا ۱۰ ساعت در شبانه روز می‌خوابند.
نوزاد شما چقدر به خواب نیاز دارد؟
درست مانند بزرگسالان، الگوی خواب نوزادان و کودکان متفاوت است. برخی از نوزادان از بدو تولد به خواب بیشتر یا کمتری نسبت به سایرین نیاز دارند. که در ادامه به میانگین میزان خواب مورد نیاز نوزادان و کودکان را در طول یک دوره ۲۴ ساعته، اشاره می‌کنیم:
خواب نوزاد از بدو تولد تا ۳ ماهگی
اکثر نوزادان تازه متولد شده، بیشتر از اینکه بیدار باشند در خواب هستند.  در کل خواب روزانه آن‌ها با هم متفاوت است، اما می‌تواند از ۸ ساعت تا ۱۶ یا ۱۸ ساعت متغیر باشد. نوزادان به طور معمول، در طول شب بیدار می‌شوند زیرا نیاز به تغذیه دارند. گرم یا بیش از حد سرد بودن محیط نیز می‌تواند خواب آن‌ها را مختل کند.
خواب نوزاد در ۳ تا ۶ ماهگی
همانطور که کودک شما رشد می‌کند، در شب کمتر تغذیه می‌کند و می‌تواند برای مدت طولانی‌تری بخوابد و خواب عمیق‌تری داشته باشد. اکثر نوزادان در ۳ تا ۶ ماهگی حدوداً ۸ ساعت یا بیشتر در شب می‌خوابند، اما این مسأله برای همه آن‌ها صدق نمی‌کند.
خواب نوزاد در ۶ تا ۱۲ ماهگی
برای نوزادان ۶ ماهه تا یک ساله، تغذیه شبانه ممکن است دیگر ضروری نباشد و برخی از نوزادان تا ۱۲ ساعت در شب بخوابند. ناراحتی ناشی از دندان درآوردن یا گرسنگی ممکن است برخی از نوزادان را در طول شب بیدار کند.
خواب کودک در ۲ سالگی
اکثر کودکان ۲ ساله، ۱۱ تا ۱۲ ساعت در شب می‌خوابند و ۱ یا ۲ چُرت در روز دارند.
شرایط خواب برای کودک ۳ تا ۴ ساله
اکثر کودکان ۳ یا ۴ ساله، به حدود ۱۲ ساعت خواب نیاز دارند، اما این مقدار می‌تواند از ۸ ساعت تا ۱۴ ساعت متغیر باشد؛ برخی از کودکان خردسال همچنان در طول روز به چرت زدن نیاز دارند.
اختلال در خواب نوزاد
خواب برای رشد انسان ضروری است. در طول خواب، مغز فعالیت‌های شدیدی را تجربه می‌کند و پایه‌هایی را برای نحوه یادگیری و رشد ما، از جمله رشد رفتار و احساسات، ایجاد می‌کند.
برخی از زوجین ممکن است هنگامی که نوزادشان دچار بد خوابی و یا بر هم خوردن ساعت خواب می‌شود، به شدت دچار استرس بشوند و نگرانی به سراغشان بی‌آید، اما باید در نظر داشته باشید که در این شرایط باید آرامش خود را حفظ کنید و با تغییر یک سری شرایط ساعت خواب فرزندتان را به حالت عادی برگردانید.
برای مثال، می‌توانید قبل از خواب کودک تمام چراغ‌های خانه را خاموش کنید و از ایجاد هرگونه صدا خودداری کنید تا کودک خواب عمیق و با آرامشی را تجربه کند. ایجاد آرامش در منزل هنگام خواب کودک به شما کمک می‌کند تا ساعت خوابتان را با او تنظیم کنید تا خواب بهتر و کامل‌تری داشته باشید.
یکی دیگر از راه‌ها برای راحتی خواب نوزاد حمام کردن قبل خواب است. حتماً به این نکته توجه کنید که دمای اتاق برای کودک پس از حمام مناسب باشد تا سرما نخورد و آسیبی به او وارد نشود.
پس از حمام، حتماً سعی کنید از یک لباس پوشیده مناسب و راحت استفاده کنید تا نوزاد شما به راحتی بخوابد و از خواب خود لذت ببرد.
در این بین، می‌توانید برای کودک زیبای خود لالایی یا داستانی آرام تعریف کنید تا قبل خواب از شنیدن آن لذت ببرد و با کوله‌باری از حرف‌های زیبا و دلنشین به خواب برود و چه صدایی زیبا‌تر از صدای والدین که قبل خواب شنیده شود.
یکی دیگر از روش‌ها برای از بین بردن اختلالات خواب کودکان، دادن یک غذای سبک به عنوان شام به کودک است و اینکه فاصله بین خوردن غذا و خواب نباید از یک حدی کمتر باشد و کودک بلافاصله بعد غذا بخوابد. شیر مادر قبل از خواب می‌تواند یک انتخاب مناسب و یک وعده غذایی خوب برای کودک باشد تا خواب راحتی داشته باشد.
یکی دیگر از مواردی که لازم است حتماً به آن توجه داشته باشید، این است که نوزاد خود را در رختخواب و یا تشکی مناسب و نرم بخوابانید تا اینگونه حس آرامش را در او بالاتر برود و خواب عمیق‌تری داشته باشد.
اگر کودک شما در ماه‌های اول خیلی از خواب می‌پرد اصلاً نگران نباشید.
چون سیستم عصبی نوزاد در ماه‌های ابتدایی هنوز با چرخه شب و روز انطباق پیدا نکرده، بسیار محتمل است که کودک در طول روز به خواب عمیق فرو رفته و در طول شب که زمان استراحت والدین است کاملاً هشیار و پر سر و صدا باشد؛ این شرایط در ابتدا برای والدین که به چرخه‌ای طبیعی برای خواب خود عادت کرده‌اند بسیار سخت و دشوار خواهد بود.ظ
اما به مرور شما می‌توانید با استفاده از راه‌کار‌های گفته شده، خواب کودک خود را تنظیم کرده و از بدخوابی او جلوگیری کنید. حتماً باید در انجام این کار صبوری کنید و آکاه باشید که دو روزه چرخه خواب کودک به حالت عادی باز نمی‌گردد و این کار یک پروسه زمان‌بر و نیازمند صبر و حوصله فراوان است.
چگونه می‌توانم کودکم را به شب و روز عادت دهم؟
اگر از همان ابتدا دوست دارید به کودک خود بیاموزید که شب با روز متفاوت است، در طول روز، پرده‌ها را کنار بزنید، با او بازی کنید و زیاد نگران صدا‌های روزمره هنگام خواب نباشید. در مقابل در شب موارد زیر را رعایت کنید:
• چراغ‌ها را خاموش کنید
• زیاد صحبت و سرو صدا نکنید
• با کودک خود بازی نکنید
به این ترتیب و با انجام این موارد کودک شما به مرور یاد می‌گیرد که شب باید بخوابد و وقت بازی و سرو صدا کردن نیست.
ایجاد یک برنامه روتین قبل از خواب نوزاد
زمانی که کودک شما حدوداً ۳ ماهه است، می‌توانید یک برنامه روتین قبل از خواب را برای او انجام دهید. این برنامه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
• دوش گرفتن
• تعویض لباس شب و پوشک تازه
• خواباندن آن‌ها
• خواندن داستان قبل از خواب
• نور‌های اتاق را کم کنید تا فضایی آرام ایجاد کنید
قرار دادن آن‌ها در یک روال ساده و آرامبخش قبل از خواب می‌تواند فرصتی عالی برای وقت گذراندن با فرزندتان باشد. همانطور که کودک شما بزرگتر می‌شود، رعایت یک روال مشابه قبل از خواب می‌تواند برای او مفید باشد.
مقابله با تغییرات الگوی خواب نوزاد
همه نوزادان الگو‌های خواب خود را تغییر می‌دهند. درست زمانی که فکر می‌کنید همه چیز را مرتب کرده‌اید و خواب خوبی داشته‌اید، شب بعد ممکن است هر ۲ ساعت یکبار بیدار باشید.
با رشد کودک و وارد شدن به مراحل مختلف، آماده باشید که روال‌ها را تغییر دهید و به یاد داشته باشید، رشد، دندان درآوردن و بیماری‌ها همگی می‌توانند بر نحوه خواب کودک شما تأثیر بگذارند.
اگر کودک شما مشکل خواب دارد یا به توصیه‌های بیشتری در مورد وارد شدن به یک برنامه روتین نیاز دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

در نهایت، خواب هر کودکی با کودک دیگر متفاوت خواهد بود و توقع نداشته باشید تا فرزند شما نیز همانند اطرافیان خود رفتار بکند. در ماه‌های اول باید بسیار زیاد با فرزند خود مدارا کنید، چرا که این مسافر کوچولو به تازگی از رحم مادر خود خارج شده و شرایط کاملا متفاوتی را تجربه می‌کند و سخت می‌تواند به شرایط و زندگی جدید خود عادت کند.

در صورت بروز یک تغییر در ساعات خواب کودک، دچار استرس و نگرانی بیش از حد نشوید، چرا که می‌توانید با رعایت یک روتین دقیق و درست، دوباره ساعت خواب کودک را به حالت عادی بازگردانید.

سعی کنید در صورت امکان ساعت خواب خود را با ساعت خواب کودک خود تنظیم کنید تا بتوانید مدت زمان بیشتری را استراحت کنید.


حمایت شما از این مقاله به اشتراک بگذارید:
دیدگاه های شما:
ثبت دیدگاه جدید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید: