چگونه چربی شیر مادر را افزایش دهیم؟

سردبیر سایت 1402/11/21 142 0
چگونه چربی شیر مادر را افزایش دهیم؟

شیر مادر غذای اصلی نوزادان است ، بدن نوزاد برای رشد و انرژی نیاز به شیر مادر دارد. حال اگر چربی شیر مادر تامین شود ، رشد فیزیکی، مغزی و سیستم عصبی نوزاد را فراهم میکند. در این مقاله قصد داریم راهکارهای افزایش چربی در شیر مادر را ارائه کنیم.


اگر شما یک مادر شیرده هستید، ممکن است مطمئن نباشید که شیر شما تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک شما را دارد یا خیر. این یک نگرانی رایج است و راه‌هایی برای افزایش چربی در شیر مادر وجود دارد. در مقاله قبل به معرفی 5 روش برای افزایش شیر مادر پرداختیم و در این مقاله قصد داریم راه‌های افزایش چربی در شیر مادر را بیان کنیم.
بدن نوزاد برای رشد به انرژی و کالری نیاز دارد که می‌تواند از طریق محتوای چربی موجود در شیر مادر تأمین شود. چربی‌ها به رشد فیزیکی و رشد مغز، چشم و سیستم عصبی کمک می‌کنند.
چه مقدار چربی در شیر مادر وجود دارد؟
شیر مادر حاوی حدود ۱۱ گرم چربی کل در یک فنجان شیر مادر است. ترکیب شیر مادر نشان می‌دهد که چربی‌ها ۳ تا ۵ درصد از کل مواد مغذی موجود در شیر مادر را تشکیل می‌دهند.
این اعداد در طول روز تغییر می‌کنند و می‌توانند ناشی از عوامل مختلفی مانند میزان پر بودن سینه‌ها و سن کودک شما باشند.
ممکن است برایتان عجیب باشد، اما رژیم غذایی شما تأثیر زیادی بر مقدار شیر مادر شما ندارد و فقط نوع اشباع، ترانس، تک غیراشباع و چند غیراشباع را تغییر می‌دهد.
شیر پیشین و پسین
شیر پیشین شیری است که کودک شما در ابتدای شیردهی می‌نوشد و محتوای آن بیشتر آب ترکیب شده با سایر مواد مغذی است. این شیر می‌تواند کودک شما را سیر کند، اما او را برای مدت طولانی راضی نگه نمی‌دارد.

نوزادانی که فقط شیر پیشین می‌نوشند، اغلب مجبور به شیر دادن هستند که منجر به پرخوری می‌شود. اعتقاد بر این است که شیر پیشین بیش از حد، باعث مشکلات معده و گوارشی در نوزادان می‌شود.
شیر پسین شیری است که به دنبال شیر پیشین در پایان شیردهی وجود دارد و بسیار چرب است.
ترکیبی از شیر پسین و پیشین برای کودک شما الزامی است، چراکه شیر پیشین حاوی مواد مغذی و لاکتوز است و شیر پسین چربی بیشتری دارد که هر دو برای رشد و تکامل کودک ضروری هستند
چگونه می‌توان چربی شیر مادر را افزایش داد؟
چربی‌های سالم بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید
اگرچه اشاره کردیم که رژیم غذایی شما لزوماً بر روی مقدار چربی موجود در شیر مادر تأثیر نمی‌گذارد، اما بر روی نوع چربی موجود در شیر تأثیر می‌گذارد.
چربی که نوزاد از شیر مادر دریافت می‌کند در واقع همان چربی است که مادر در طی روز از طریق رژیم روزانه مصرف می‌کند. شیر مادر به طور کلی حاوی مقدار چربی اشباع کمتر و اسید‌های چرب غیراشباع و امگا ۳ بیشتری است.
چربی‌های غیر اشباع یک چربی سالم هستند و معمولاً در آجیل، ماهی قزل آلا، آووکادو، دانه‌ها، تخم مرغ و روغن زیتون یافت می‌شوند. این نوع چربی‌ها هم برای شما و هم برای رژیم غذایی کودکتان مهم هستند. آنچه شما می‌خورید، کودک شما نیز به نوعی از آن اغذیه می‌کند.
اگر بر روی افزایش مصرف چربی از طریق چربی‌های غیراشباع و محدود کردن چربی‌های اشباع و ترانس تمرکز کنید، می‌توانید محتوای چربی در شیر خود را افزایش دهید.
هر چند همه چیز باید در حد اعتدال باشد! شما مجبور نیستید تک تک غذا‌های اشباع شده یا فرآوری شده را از سبد تغذیه‌ای خود حذف کنید، اما باید مصرف آن‌ها را در حد اعتدال نگه دارید و مصرف اسید‌های چرب اشباع موجود در گوشت و فرآورده‌های لبنی پرچرب را تا حد امکان محدود کنید.
دریافت اسید‌های چرب غیراشباع از طریق شیر مادر به مقدار کافی، در رشد و تکامل مغز و تقویت بینایی نوزاد بسیار پر اهمیت است. همچنین، مصرف برخی انواع اسید‌های چرب که با عنوان اسید‌های چرب ضروری شناخته می‌شوند با ضریب هوشی بالاتر و بینایی بهتر نوزادان نسبت مستقیم دارد.
این مسأله برای هر مادری متفاوت است، اما به طور معمول، چربی کلی شیر مادر در عصر و شب در بالاترین میزان خود است. اگر کودک شما زمانی که سینه‌های شما پر است می‌خوابد، زمان خوبی برای پمپ کردن شیرتان است، به‌خصوص اگر در این زمان چربی بیشتری داشته باشد.
پروتئین نیز یکی دیگر از بخش‌های ضروری از رژیم غذایی شما و کودک شما است و بخشی از شیر شما را نیز تشکیل می‌دهد.
اگر پروتئین بیشتری مصرف کنید، می‌توانید میزان شیر خود را افزایش دهید. این مسأله به معنای شیر بیشتر و پروتئین بیشتر برای کودک شما است که می‌تواند در رشد و نمو او تأثیر بسیار زیادی بگذارد.
بهترین راه برای گنجاندن پروتئین در رژیم غذایی استفاده از مرغ، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، آجیل و دانه‌ها است.
روش‌هایی نیز وجود دارد که مادر با انجام آن‌ها می‌تواند چوبی موجود در شیر خود را به صورت کامل به کودک منتقل کند که در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:
افزایش دفعات شیردهی
برای افزایش چربی شیر مادر می‌توانید دفعات شیردهی و مدت زمان تغذیه نوزاد از شیر را در هر وعده غذایی او افزایش دهید. طولانی‌تر کردن وعده‌های شیردهی باعث می‌شود که نوزاد با ادامه مکیدن بتواند قسمت پایانی شیر که حاوی مقدار چربی بالاتری است را دریافت کند.
اگر نوزاد شما تمایلی به مکیدن طولانی مدت سینه مادر ندارد، می‌توانید فاصله بین وعده‌های غذایی را کاهش بدهید تا در نهایت کودک چربی موجود در شیر مادر را به میزان کافی دریافت کند، زیرا مقدار چربی موجود در شیر مادر در صورت کاهش فواصل شیردهی افزایش قابل توجهی می‌یابد.
همچنین، تا زمانی که نوزاد همچنان به مکیدن ادامه می‌دهد، سینه را تعویض نکنید تا نوزاد بتواند قسمت پایانی شیر مادر که حاوی چربی بیشتری است را دریافت کند.
فشار دادن سینه‌ها
در صورتی که نوزاد سینه مادر را می‌مکد ولی شیرکافی را دریافت نمی‌کند، سعی کنید با فشار دادن هاله سینه‌ها ریفلاکس تخلیه شیر را تحریک کنید تا به این ترتیب نوزاد بتواند شیر پرچرب کافی را از سینه مادر دریافت کند.
نوزادانی که در طول مکیدن شیر از سینه‌ها به خواب ‌می‌روند و یا به درستی نمی‌توانند سینه را در دست بگیرند، بهترین کار برایشان فشار دادن هاله سینه به خصوص در روز‌های اولیه شیر دهی است.
برای انجام این کار نوزاد را با یک دست به طور کامل به سینه خود چسبانده و با دست دیگر سینه خود را فشار دهید؛ به محض توقف نوزاد از مکیدن شیر بلافاصله سینه خود را فشار دهید تا نوزاد دوباره شروع به مکیدن شیر کند. این فشار دادن را تا زمانی که نوزاد کاملاً سیر شده و دیگر تمایلی به نوشیدن شیر ندارد ادامه دهید.
دوشیدن شیر مادر
آغوز یا کلستروم اولین شیر ترشح شده از سینه مادر است که نوزاد در نخستین روز‌های پس از تولد دریافت می‌کند؛ قسمت اعظم این شیر از آب و بقیه آن از پروتئین و سایر مواد مغذی با مقدار کالری اندک و چربی کم تشکیل شده است.
زمانی که چند روز می‌گذرد و مادر به شیر دهی ادامه می‌دهد، ترکیبات این شیر به تدریج تغییر می‌کند و به شیر پسین که حاوی مقدار چربی بیشتر و کالری قابل توجهی است تبدیل می‌شود.
چون قسمت پایانی شیر مادر حاوی چربی بیشتری است، اگر در آغاز هر وعده شیردهی شیر خود را بدوشید، نوزاد مقدار چربی بیشتری را از شیرمادر دریافت می‌کند. البته، این کار را زمانی انجام بدهید که احساس می‌کنید نوزاد مقدار چربی مورد نیاز خود را دریافت نکرده و یا مقدار شیر تولید شده مادر بیش از نیاز نوزاد است. در این شرایط در هر وعده شیردهی ابتدا یک سوم شیر را دوشیده و سپس به تغذیه نوزاد با شیر خود ادامه دهید.
چگونه بفهمیم که باید شیر خود را چرب‌تر کنیم؟
این یک ترس طبیعی است که فکر کنید چربی شیر شما برا نوزادتان کافی نیست؛ در ادامه به برخی از علائمی که ممکن است تجربه کنید و نیاز است تا چربی شیر خود را افزایش دهید اشاره می‌کنیم:
کودک شما علیرغم دفعات متعدد شیر دادن، وزنش آنطور که انتظار می‌رود افزایش پیدا نمی‌کند.
کودک شما باید پس از تولد از طریق شیر مادر وزن خود را به خصوص در ۶ ماهه اول تا ۲ دو برابر افزایش دهد. اگر فکر می‌کنید کودک شما علائم کاهش وزن را نشان می‌دهد، حتماً با پزشک اطفال در این رابطه مشورت کنید.
اگر کودک شما به سرعت گرما را از دست می‌دهد
این مسأله می‌تواند ناشی از کمبود چربی برای حفظ و تنظیم دمای بدن او باشد.
سخن پایانی

چربی شیر مادر یکی از مواد مغذی بسیار مهم است که باید در طول دوران شیر دهی به آن توجه کنید. اینکه چطور میت‌وانید ترکیب درستی از چربی‌ها را، به خصوص چربی غیر اشباع را در شیر خود داشته باشید، می‌توانید مواد غذایی سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید و سبک زندگی درستی برای خود ایجاد کنید.

برای افزایش چربی غیر اشباع شیر خود می‌توانید از آجیل، روغن زیتونف ماهی و آووکادو استفاده کنید. البته این به معنای این نیست که حق استفاده از غذاهایی که حاوی چربی اشباع هستند را ندارید، بلکه باید حد اعتدال را رعایت کنید تا آسیبی به بدن شما و فرزند شما وارد نشود.

همانطور که گفتیم، شیر مادر به دو صورت شیر پسین و پیشین است که ترکیبات متفاوتی نسبت به هم دارند و هر دو برای رشد کودک ضروری هستند. شیر پیشین حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است که برای کودک بسیار مفید است و در مقابل چربی شیر پسین بالاتر است و برای افزایش چربی دریافتی نوزاد می‌توانید کاری کنید تا نوزاد بیشتر از شیر پسین شما تغذیه کند.


حمایت شما از این مقاله به اشتراک بگذارید:
دیدگاه های شما:
ثبت دیدگاه جدید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید: