تربیت جنسی کودکان و اهمیت توجه والدین به این موضوع

سردبیر سایت 1403/04/18 225 1
تربیت جنسی کودکان و اهمیت توجه والدین به این موضوع

چگونه می توانیم کودکانمان را از آسیب های جنسی محافظت کنیم و تربیت جنسی آن ها را بعهده بگیریم؟


ما انسان ها ذاتا بدنبال شاد زیستن هستیم و همچنین طبق غریزه دوست داریم که علاوه بر خودمان، این شادی را برای اطرافیانمان نیز فراهم کنیم. این رفتار ما ناشی از حس همزیستی و تمایل به اجتماعی زیستن ما است، چراکه هم بصورت غریزی و هم بصورت تجربی به این بلوغ تجربی و تاریخی رسیده ایم که نمی توانیم به نیازهای روحی و جسمی خود به تنهایی و به دور از همنوعانمان پاسخ دهیم.

تربیت جنسی کودکان

همه ما انسان ها از کودکی با ورود به اجتماع و ارتباط برقرارکردن با هم نوع و در بزرگسالی با شرکت در اجتماعات مختلف و همچنین تشکیل خانواده و همسرگزینی بدنبال این هستیم که هم به غریزه اجتماعی بودنمان پاسخ دهیم و همچنین فرزندانی یا شاگردانی سالم از جهت روحی و جسمی تربیت کنیم. اما فرزندپروری و تربیت کودکان در همه ساحت های تربیتی بدون آموزش و کسب مهارت امکان پذیر نخواهد بود. چرا که ما انسان ها برخلاف دیگر موجودات، داراي ابعاد روحی و جسمانی مختلفی هستیم و با بلوغ در آن ابعاد، نيازهای مربوط به آن هویدا می شود و نحوه تأمین برخی نیازها و فراهم آوردن پاسخ صحیح به پرسش های مبتنی برآن نیازها ازجمله نیازهای جنسی، بسیار مشکل جلوه خواهد کرد.

همانطور که همه میدانیم غريزه جنسي، یکی از نيازهای ذاتي و چالش ساز انسان است. لذا اگر اين نياز به موقع پاسخ داده نشود باعث خواهد شد که انسان به كج رفتاري‌هاي غريزه‌اي دچار گردد. همين امر كاركرد زيستي انسان را دچار اختلال می کند و به جاي اينكه او تمام انرژي و نيروي خود را صرف سعادت جامعه و عاقبت بخيري خود نمايد بيشتر وقت خود را صرف پيدا كردن پاسخ سوالات جنسي خود می نمايد.

همين امر باعث شد است كه مراکز تربیتی و دانشمندان علوم روانشناسی و تربیتی در جوامع مختلف در كنار تمامي تعاليمي كه به افراد ارائه مي‌كنند به امر تربيت جنسي نيز بپردازند. اين نوع تربيت به دليل اينكه با خصوصي‌ترين بُعد انسان در ارتباط است، باعث شده که انسان در زمان بيان واژه تربيت جنسي (آموزش جنسيت، تفاوت‌ها و كاركردها) واكنش‌هايي را همراه خود داشته باشد.

پدر و مادر ها در تمام جوامع و فرهنگ ها، در طول حياط خود، در خصوص مسائل جنسي علاوه بر تجربه شخصي، داستان‌هاي مختلفي را از آشنايان و دوستان خود شنيده و يا خوانده اند. پس لزومي ندارد در زماني كه فرزندان آنها سوالاتي در اين خصوص از آنها مي كنند ترس و واهمه داشته باشند. بنابراين بايد قبل از اينكه مراحل رشد فرزندان، آنها را با چالش و سوال روبرو كند، اطلاعات لازم را كسب نمایند و در صورت داشتن تجربه و دانش كافي، خود را برای مواجه با این نوع سوالات آماده کنند.

برای کمک به خانواده ها و فراهم آوردن پاسخ مناسب به این گونه سوالات، روان‌شناسان و متخصصان علوم اجتماعي، علوم رفتاري و اخلاق كاربردي وارد عمل شده و اقدام به تبيين برنامه تربيت جنسي (شناخت كاركرد جنسيت در جامعه انساني) كرده‌اند تا بتوانند جامعه را از هر گونه ناهنجاري تربیتی ايمن نگه دارند. اين ايمني از زمان تولد شروع و تا پايان عمر مي تواند ادامه داشته باشد.

لذا ما در زیست بوم تربیتی دایه برای مهارت افزایی خانواده ها و مربیان بدنبال آگاهی بخشی  با هدف کم شدن آسيب ها و ناهنجاری های تربیتی هستیم. در مقالات آینده به نحوه مواجهه پدران و مادران یا مربیان با سوالات جنسی کودکان خواهیم پرداخت و دوره آموزش تربيت جنسي را براي آگاهي خانواده ها ارائه خواهیم داد.

 با امید به اینکه آموزش هدفمند زیست بوم تربیتی دایه باعث تسهیل امر والدگری در تربیت کودکان بصورت روشمند گردد.

زیست بوم تربیتی دایه، همراه مادر و کودک


حمایت شما از این مقاله به اشتراک بگذارید:
دیدگاه های شما:
ثبت دیدگاه جدید

1402/12/16   10:07 PM
admin

سلام متشکر از مطالب خوبتون

شاید این مقالات را دوست داشته باشید: