طب سوزنی: نبض جدیدی برای امید به باروری

سردبیر سایت 1402/11/25 307 0
طب سوزنی: نبض جدیدی برای امید به باروری

طب سوزنی از سوزن‌های باریک برای تحریک نقاط فشار مختلف اطراف بدن استفاده می‌کند. گاهی اوقات برای درمان ناباروری استفاده می‌شود، به عنوان مثال برای زنانی که از فرآیند لقاح آزمایشگاهی (IVF) عبور می‌کنند. اگرچه تحقیقات تأیید نکرده‌اند که این کار شانس باردار شدن را افزایش می‌دهد، با این وجود امتحان کردن طب سوزنی برای باروری بی‌خطر است.


 

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی نوعی طب سنتی چینی است که برای درمان هر چیزی از درد زایمان و گرفتگی‌های دوران قاعدگی تا تهوع و ناباروری استفاده شده است.

طب سوزنی بر این نظریه استوار است که انرژی حیاتی (یا "qi" که به صورت "چی" تلفظ می‌شود) از طریق مسیرهای خاصی در بدن جریان دارد. متخصصان طب سوزنی سعی می‌کنند با تحریک نقاط خاصی روی این مسیرها با استفاده از سوزن‌های باریک، این انرژی را مجدداً متعادل و سلامتی را بازیابی کنند.

 اگرچه طب سوزنی از حدود ۳۰۰۰ سال پیش یکی از اجزای اصلی پزشکی چینی بوده است، تنها در چند دهه اخیر در آمریکا پذیرفته‌تر و محبوب‌تر شده است. از دیدگاه پزشکی غربی، طب سوزنی به نظر می‌رسد با تحریک آزادسازی ضد دردهای طبیعی که تأثیرات متنوعی روی بدن دارند، عمل می‌کند.

 

طب سوزنی چه احساسی در شما ایجاد میکند؟

سوزن‌های طب سوزنی بسیار باریک هستند، تقریباً به قطر یک تار مو. آن‌ها جامد هستند، نه مجوف مانند سوزنی که ارائه‌دهنده خدمات پزشکی هنگام تزریق واکسن از آن استفاده می‌کند، بنابراین آنقدرها دردناک نیستند (بلکه اصلاً دردناک نیستند). ممکن است هنگام ورود هر سوزن، کمی احساس سوزش، خارش، یا احساس فشار کنید، اما بیشتر مردم فرآیند آنرا دردناک نمیدانند.

برخی افراد ممکن است واکنش حسی به طب سوزنی داشته باشند. احساس ناگهانی سرخوشی، انرژی‌زا بودن، یا غمگینی طبیعی است. این احساسات موقتی هستند.

انواع جایگزین طب سوزنی شامل استفاده از حرارت (موکسی‌بوشن)، فشار (اکوپرشر)، مکش (حجامت)، یا جریان الکتریکی ملایم از طریق سوزن‌ها می‌باشد. این تکنیک‌ها ممکن است احساسی متفاوت تر نسبت به سوزن‌زدن سنتی داشته باشند.

معمولا طب سوزنی‌کاران سوزن‌ها را وارد کرده و اجازه می‌دهد تا شما برای حدود 30 دقیقه یا بیشتر استراحت کنید یا بخوابید تا زمانی که آنها را خارج کنند.

آیا طب سوزنی می‌تواند به ناباروری کمک کند؟

اینکه آیا طب سوزنی می‌تواند تاثیری در باروری داشته باشد سوال دشواری است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که این عمل ممکن است در طی لقاح درون شیشه‌ای (IVF) مفید باشد، اما شواهد موجود با اطمینان بالا این یافته‌ها را تایید نکرده است. قبل از اینکه بتوانیم به طور قطعی بگوییم که این درمان کهن می‌تواند شانس حاملگی را افزایش دهد، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

در نظریه، طب سوزنی تأثیراتی روی بدن دارد که می‌تواند به باروری کمک کند. برای مثال، مطالعات نشان داده‌اند که سطوح کورتیزول را پایین می‌آورد. داشتن سطوح بالای این هورمون استرس می‌تواند به سختی منجر به باروری شود. طب سوزنی همچنین موجب تحریک آزادسازی هورمون آزادکننده گنادوتروپین (GnRH) و گنادوتروپین می‌شود، هورمون‌های ضروری برای باردار شدن.

 اما در واقعیت، مطالعات علمی و پزشکی نتوانسته‌اند اثبات کنند که طب سوزنی مشخصا برای باروری مؤثر است. بررسی کاکرین از هشت مطالعه که بیش از 1,500 زن با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) را شامل شد، نتوانست تأیید کند که طب سوزنی هرگونه تأثیری روی تخمک‌گذاری، نرخ بارداری یا نرخ تولد دارد.  

وقتی پژوهشگران در چین شواهدی در مورد طب سوزنی انجام‌شده بدون فناوری‌های تولیدمثل مددی (ART) مانند IVF را آنالیز کردند، نتیجه گرفتند که ممکن است مؤثر باشد. با این حال، آنها نمی‌توانستند به‌طور قطعی این مسئله را تأیید کنند به دلیل کیفیت پایین مطالعات.

 جایی که طب سوزنی احتمالاً بیشترین فایده را دارد، برای کاهش استرس و اضطراب در طی IVF (یا حتی هنگام تلاش برای باروری) است. از آنجایی که نشان داده شده استرس با باروری تداخل دارد، منطقی است که کاهش استرس با استفاده از طب سوزنی به نظریه می‌تواند شانس شما برای باروری را بهبود بخشد.

 به متخصص طب سوزنی خود در صورتیکه دچار اختلال خونریزی هستید یا از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مانند وارفارین (کومادین) استفاده می‌کنید حتما اطلاع دهید، چرا که می‌تواند خطر خونریزی شما را افزایش دهد و ممکن است لازم باشد از طب سوزنی خودداری کنید.

نقاط طب سوزنی برای باروری

برای درمان ناباروری، متخصصان  طب سوزنی، سوزن‌ها را در نقاطی قرار می‌دهند که مرتبط با اندام‌های تولیدمثل و سیستم عصبی هستند. هدف این است تا هورمون‌های شما متعادل شوند، عملکرد تخمدان‌هایتان بهبود یابد، و جریان خون به لایه رحمیتان افزایش یابد.برخی از نقاط طب سوزنی که در مطالعات برای باروری استفاده شده‌اند در موقعیت‌های زیر قرار دارند:

  • روی بالای دست، نزدیک به انگشت شست
  • دقیقاً زیر زانو در جلو و کناره‌های پا
  • بالای مچ پا
  • در ناحیه‌ی پایین شکم
  • کنار ناف
  • پشت یا داخل گوش‌ها
  • در وسط پشت، در امتداد ستون فقرات

نقاط دقیق استفاده شده از یک بیمار به بیمار دیگر و از یک درمان به درمان دیگر متفاوت است. بسته به اینکه کجا در چرخه‌ی قاعدگی خود قرار دارید، متخصص طب سوزنی شما ممکن است نقاط متفاوتی را هدف قرار دهد.

آیا طب سوزنی در دوران بارداری امن است؟

برای بیشتر زنان، طب سوزنی در دوران بارداری امن است. برخی از زنان باردار در حین استفاده از طب سوزنی احساس آرامش بیشتری داشته و به کاهش ناراحتی‌های بارداری مثل درد کمر و درد ناحیه لگن کمک کرده. اما انجام هرگونه روش پزشکی در دوران بارداری، حتی یک روش امن مثل طب سوزنی، نیازمند مشورت با پزشک زنان و زایمان است.

شواهد نشان می‌دهند که طب سوزنی در دوران بارداری امن است، به شرطی که متخصص طب سوزنی تجربه کافی را داشته باشد و احتیاط‌های لازم را رعایت کند، که شامل استفاده از سوزن‌های استریل می‌شود. در بررسی آزمایشی رو 105 نمونه آزمایشی، عوارض جانبی ناشی از طب سوزنی در دوران بارداری خفیف بوده‌اند - که شامل درد و خونریزی جزئی در محل سوزن زدن بوده است. 

ممکن است در مورد "نقاط ممنوعه" شنیده باشید ؛ مناطقی مانند ناحیه پایین شکم که ممکن است موجب زایمان زودرس شود. اما مطالعاتی در این زمینه نشان داده است که استفاده از طب سوزنی در بارداری خطر افزایش سقط یا زایمان زودرس را به همراه نداشته اما اگر نگران این موضوع هستید از متخصص طب سوزنی بخواهید در نقاط ممنوعه سوزن قرار ندهد. 

 

چه انتظاری از متخصص طب سوزنی خود داشته باشیم؟

متخصصان طب سوزنی عملکرد متفاوتی دارند. برخی از سبک سنتی‌تر پیروی میکنند حال آنکه برخی دیگر بصورت ترکیبی و با بهره‌گیری از علم پزشکی طبابت می‌کنند. 

اما آن چیزی که بین همه متخصصان مشترک است اینست که به هنگام ویزیت مراجعه کننده اطلاعات کلی از وضعیت جسمانی فرد میگیرند. همچنین قبل از ورود سوزن‌ها، متخصص طب سوزنی هر ناحیه‌‌ی درمان را تمیز خواهد کرد. سپس سوزن‌ها را در نقاط مختلف بدن قرار می‌دهند. برخی از درمان‌های طب سوزنی با افزودن حرارت، فشار، یا جریان الکتریکی انجام می‌شوند. زمانی بین 25 الی 35 دقیقه برای طب سوزنی در نظر بگیرید.

 جلسات طب سوزنی معمولا بین 6 الی 8 جلسه و دوبار در هفته انجام می‌شود که با در نظرگرفتن زمان ویزیت حدودا 1 ساعت زمان میبرد.

نتیجه گیری:

"با توجه به مطالعات موجود، طب سوزنی به عنوان یک روش تکمیلی ممکن است بهبود باروری را تسهیل کند. با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتر و دقیق‌تر در این حوزه وجود دارد تا اثرات واقعی آن بر باروری به طور کامل مشخص شود."

 

 


حمایت شما از این مقاله به اشتراک بگذارید:
دیدگاه های شما:
ثبت دیدگاه جدید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید: