در چه زمانی آزمایش بارداری منفی می شود؟

سردبیر سایت 1402/11/11 169 0
در چه زمانی آزمایش بارداری منفی می شود؟

گاهی برای برخی از بانوان پیش می‌آید که علائم بارداری را دارند اما با آزمایش بارداری منفی مواجه می‌شوند. در این حالت دلایل مختلفی از جمله خطا در آزمایش ، زمان انجام آزمایش و ... وجود دارد که ممکن است منجر به نمایش نتیجه اشتباه در آزمایش بارداری شود.


زمانی که از تست‌های مختلف بارداری استفاده می‌کنیم، همیشه این شک در ما وجود دارد که آیا پاسخ این تست صد درصد درست است؟
و شاید یک پاسخ اشتباه تمام معادلات زندگی یک نفر را بهم بزند؛ پس سؤال اصلی اینجاست که چه زمانی می‌توان به جواب تست‌های بارداری اطمینان کرد و بهترین تست‌ها کدام هستند؟
فرض کنید پریود شما عقب افتاده، اما همزمان پاسخ تست بارداری شما نیز منفی شده است. حال به کدام باید اعتماد کنید؟ علائمی که دارید یا پاسخ تستی که داده‌اید؟
موارد بسیاری می‌توانند بر عقب افتادن و بر هم خوردن چرخه قائدگی شما تأثیر بگذارند و در مقابل، عوامل زیادی نیز می‌توانند در تست شما اختلال ایجاد کرده و به اشتباه پاسخ تست را منفی نشان دهند.
در این زمان بهترین راه استفاده از یک تست بارداری مطمئن است تا شما را از سردگمی نجات دهد.
شاید مهم‌ترین نشانه یک تست خوب، احتمال بسیار پایین بروز پاسخ منفی کاذب و مثبت کاذب در آن باشد.
تست‌هایی مانند آزمایش خون بارداری نسبت به بیبی‌چک از قطعیت بیشتری برخوردار هستند و به تبع احتمال بروز پاسخ منفی و یا مثبت کاذب در آن‌ها کمتر است.

منظور از پاسخ منفی کاذب چیست؟
فرض کنید پریود شما عقب افتاده است و از بیبی‌چک برای تست بارداری خود استفاده کرده‌اید. اگر جواب تست شما منفی شود چند حالت بیشتر ندارید:
باردار هستید و پریود شما به دلیل بارداری عقب افتاده است و جواب تست به اشتباه و به دلایلی منفی شده است.
برای مثال، ممکن است جنین آنقدر رشد نکرده باشد و سطح هورمون HCG به درجه‌ای نرسیده باشد که توسط کیت تشخیص داده شود؛ و یا تست در شرایط بهینه گرفته نشده و به همین دلیل جواب اشتباه شده است.
در این حالت پاسخ منفی کاذب دریافت کرده‌اید و باید تست را مدتی بعد مجدداً انجام دهید، یا از روش‌های مطمئن‌تر استفاده کنید.
احتمال دوم این است که باردار نیستید و به دلایل دیگری پریود شما عقب افتاده است.
در ادامه، مورد اول که پاسخ منفی کاذب است را بیشتر شرح می‌دهیم.


پاسخ منفی کاذب در آزمایش بارداری به چه معنا است؟
پاسخ منفی کاذب به این معنا است که شما باردار هستید اما نتیجه‌ی تست بارداری شما منفی می‌شود. یکی از دلایل اصلی این اتفاق این است که فرد آزمایش را خیلی زود انجام داده باشد.
همانطور که بالاتر نیز توضیح دادیم، این به آن معناست، که زمانی که فرد این آزمایش را انجام داده است سطح هورمون بتا یا همان HCG به حدی نرسیده است که توسط کیت‌های تشخیصی شناسایی شود، تا پاسخ تست مثبت شود.

تمامی کیت‌های بارداری به دوز مشخصی از هورمون در ادرار حساس هستند و نیاز است تا تست در زمان مشخص و درستی گرفته شود تا جواب درستی را به همراه داشته باشد.
حتی زمانی از روز که برای گرفتن تست بارداری انتخاب می‌کنید نیز مهم است؛ برای مثال، بهترین زمان آزمایش بارداری اوایل صبح است که غلظت ادرار به حداکثر خود می‌رسد.
حتی دقیق‌ترین تست‌ها نیز برای اینکه جواب درستی ارائه دهند نیاز دارند تا مدت زمان مشخصی از لقاح و تشکیل تخمک بارور شده گذشته باشد، تا بتوانند وجود هورمون را حتی به کمترین میزان نیز حس کنند.


چرا پاسخ منفی کاذب را در تست‌های بارداری مشاهده می‌کنیم؟
عوامل متعددی می‌توانند باعث بروز پاسخ منفی کاذب شوند، که در ادامه چند مورد را توضیح می‌دهیم:
زمان انجام آزمایش
همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، زمانی که فرد آزمایش بارداری را انجام می‌دهد بسیار مهم است؛ به این صورت که اگر تست زودتر از موعد مقرر انجام شود، جواب تست در هر صورت منفی خواهد بود و نمی‌تواند پاسخ درستی را به شما نشان دهد.

پس، اگر علائم حاملگی را دارید اما پاسخ تست شما منفی شده است برای اطمینان دو هفته بعد مجدداً تست بارداری بدهید، تا اگر پاسخ منفی به دلیل سطح پایین هورمون بتا بوده، دیگر رخ ندهد.
خطا در آزمایش
خطا در آزمایش یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند باعث بروز پاسخ منفی کاذب شود. حال سؤال اینجاست که دقیقاً منظور از خطا چیست؟
فرض کنید بروی جعبه بیبی‌چک قید شده باشد که پس اضافه کردن نمونه ادرار پاسخ ۳ دقیقه بعد برای شما نمایش داده می‌شود. اگر شما پاسخ تست را ۱۰ دقیقه بعد چک کنید، یا زودتر از 3 دقیقه چک کنید، قطعاً با خطا مواجه می‌شوید و جواب درست و مطمئنی دریافت نمی‌کنید. در این حالت که جواب را دیرتر از حالت تعیین شده می‌خوانید، احتمال بروز پاسخ مثبت کاذب بیشتر می‌شود؛ پس مطمئن شوید که نتایج را در بازه مشخص شده بررسی می‌کنید.
یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث بروز پاسخ منفی کاذب شود، کیت تشخیصی تاریخ مصرف گذشته است. البته، لزوماً تاریخ مد نظر نیست و حتی اگر کیت در محل مناسبی که برای آن تعیین شده نگه داری نشود، خراب شده و پاسخ درستی به شما نشان نمی‌دهد و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌شود.
دلایل نادرتر
یکی سری دلایل دیگر به جز موارد گفته شده نیز، می‌توانند باعث بروز پاسخ منفی کاذب شوند؛ اما توجه کنید که این موادر بسیار نادر بوده و صرفاً بر اساس آن‌ها نمی‌توان به اشتباه بودن پاسخ یک تست پی برد.
• ممکن است فرد باردار باشد اما پریود او قبل از بارداری نیز ماه‌ها عقب افتاده باشد؛ در این حالت ممکن است پاسخ تست به اشتباه منفی کاذب شود.
• زمانی که فرد دوقلو یا بیشتر باردار است، ممکن است به دلیل سطح و دوز بالای هورمون HCG یا بتا، جواب تست بارداریش منفی باشد! شاید این مورد کمی عجیب و دور از انتظار باشد ،اما گاهی اوقات دوز‌های خیلی بالا سبب اشتباه در پاسخ نهایی تست می‌شوند و در این مواقع بهتر است از تست‌های دیگر مانند سونوگرافی استفاده شود.

بارداری خارج از رحم، نوعی بارداری اما با پاسخ تست منفی کاذب
بارداری خارج از رحم، عارضه‌ای است که تخمک بارور شده در جایی غیر از رحم مادر لانه گزینی می‌کند. این شرایط می‌تواند سبب پارگی بافت و خونریزی داخلی شدید شود که سلامت مادر را به طور جدی تهدید می‌کند.
بارداری خارج از رحم به طور معمول در لوله فالوپ اتفاق می‌افتد و مادران به محض اطلاع از این اتفاق باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و سریعاً جنین را خارج کنند.
اگر جنین در بافتی غیر از رحم باقی بماند و رشد کند، باعث پارگی قسمت مورد نظر شده و می‌تواند منجر به مرگ مادر شود.
ممکن است در این عارضه به دلیل ترشح نشدن هورمون بتا به اندازه کافی، پاسه تست به صورت کاذب منفی شود و فرد نفهمد که باردار است.
بارداری خارج رحم حتی در مراحل اولیه می‌تواند با درد در نواحی مختلفی مانند نواحی شکمی، لگن و‌شانه همراه باشد. پس در صورتی که پریود شما به تأخیر افتاده است و علائم بارداری خارج از رحم را دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
پاسخ مثبت کاذب
پاسخ کاذب فقط محدود به پاسخ منفی نیست و ممکن در شرایطی پاسخ مثبت کاذب نیز مشاهده شود و به طور عمده به دو دلیل این اتفاق می‌افتد:
• هورمون HCG به دلایلی غیر از بارداری در خون شما وجود دارد.
• آزمایش بارداری به درستی انجام نشده و موجب بروز خطا شده است.
چه تست‌های بارداری قابل اعتماد‌تر هستند؟
آزمایش خون یکی از سریع‌ترین و مطمئن‌ترین تست‌های تشخیصی بارداری است. در این تست می‌توان سطح هورمون HCG را اندازه‌گیری، و به این ترتیب اپاسخ درست و دقیقی در ارتباط با بارداری و یا عدم بارداری را بدست آورد.
در آزمایش خون، HCG به دو صورت کمی و کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ در نوع اول، دوز دقیق هورمون بتا در خون اندازه‌گیری می‌شود و در نوع دوم، هورمون HCG به صورت کمی بررسی شده و صرفاً احتمال وجود این هورمون مورد بحث است.
آزمایش ادرار یا استفاده از بیبی چک شاید آشنا‌ترین تست تشخیص بارداری باشد. در این روش نیز مثل آزمایش خون، هورمون HCG اندازه می‌شود. تست‌های بارداری با ادرار که در خانه نیز قابل انجام هستند، به دوز‌های مختلفی از این هورمون حساس هستند.
بیبی‌چک به راحتی از داروخانه‌ها قابل خریداری است و از ادرار به عنوان منبع هورمون بتا برای تشخیص بارداری استفاده می‌کند.
این روش بسیار سریع، آسان و در دسترس است که فقط محدود به آزمایشگاه و مراکز بیمارستانی نیست؛ البته باید در نظر گرفت که این تست در مقایسه با آزمایش خون بارداری آنقدر دقیق نیست و احتمال بروز خطا وجود دارد.


حمایت شما از این مقاله به اشتراک بگذارید:
دیدگاه های شما:
ثبت دیدگاه جدید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید: