آغاز بهترین سفر زندگی : بهترین هفته برای زایمان طبیعی

سردبیر سایت 1402/11/10 161 0
آغاز بهترین سفر زندگی : بهترین هفته برای زایمان طبیعی

شاید خیلی شنیده باشید که تعیین زمان دقیق زایمان در زایمان طبیعی امکان‌پذیر نیست، اما به صورت حدودی می‌توان زمان تولد نوزاد را تخمین زد. به طور کلی بارداری ممکن است بین ۳۹ تا ۴۱ هفته طول بکشد که زایمان طبیعی حدود هفته چهلم بارداری اتفاق می‌افتد. اینکه در چه روزی از هفته زایمان انجام می‌شود به صورت کاملاً دقیق قابل تخمین نیست و ممکن یک روز دیر یا یک روز زودتر زمان زایمان فرا برسد. البته، فقط تعداد کمی از مادران بر طبق تاریخ تعیین شده زایمان کرده و معمولاً چند هفته زود‌تر یا دیرتر درد زایمان آن‌ها شروع می‌شود.



معمولاً از چند روز قبل از مدت زمان حدودی تعیین شده، مادر باید منتظر شروع درد خود باشد تا به ۴۰ هفتگی برسد؛ گاهی پیش می‌آید که تا هفته ۴۱ این مسأله طول بکشد که باید در این صورت زیر نظر پزشک باشد تا زایمان را به خوبی پشت سر بگذارد. همچنین، امکان تولد نوزادان نارس یا زودرس قبل از هفته ۳۷‌ام وجود دارد.
در مقاله تفاوت زایمان طبیعی با سزارین، به توضیح زایمان سزارین اکتیو و اورژانسی پرداختیم. در سزارین اکتیو که شما قصد دارید به طور قطعی و با خواسته قبلی سزارین کنید، در هفته ۳۹‌ام معمولاً زایمان شما انجام شده و نوزاد شما متولد می‌شود. در صورتی که تا هفته ۴۱‌ام صبر کنید و به هر دلیلی نتوانید از طریق زایمان طبیعی فرزند خود را به دنیا بی‌آورید از زایمان سزارین اورژانسی برای شما استفاده می‌شود تا خطری سلامت مادر و جنین را تهدید نکند.
در برخی مواقع هنگام انجام زایمان طبیعی پزشک به مادر بی‌حسی موضعی اپیدورال را تزریق می‌کند تا مادر در حین زایمان درد و فشار کمتری را تجربه کند.
درد زایمان طبیعی چقدر است؟
پاسخ به این سؤال کمی سخت و غیر ممکن است چرا که در هر فرد بسته به شرایط بدنی و روحی متفاوت بوده اما افراد آستانه درد متفاوتی دارند. اما برخی افراد درد زایمان طبیعی را به درد پریودی که شدیدتر شده تشبیه می‌کنند.
پس از تجربه درد تا یک حد نسبی شما باید در بیمارستان بستری شده و خود را برای زایمان آماده کنید. حال سؤال اینجاست چه زمانی باید این کار انجام شود؟
۱. فاز زودرس زایمان
در این فاز رحم مادر تا ۳ سانتی‌متر از حالت عادی گشاد‌تر می‌شود و شروع درد زایمان در این زمان است.
۲. فاز فعال یا اکتیو
گشاد شدگی دهانه رحم به ۷ سانتی‌متر می‌رسد و همزمان مادر درد و فشار بیشتری را تحمل می‌کند
۳. مرحله انتقال
در این مرحله رحم تا ۱۰ سانتی‌متر و یا شاید بیشتر متسع شده و درد و فشار از مرحله فعال نیز بیشتر می‌شود و مادر نیاز به همراهی پزشک متخصص و مراقبت‌های ویژه دارد.
القا درد اولیه در نزدیکی زایمان می‌تواند از یک تا چند روز طول بکشد و اگر نوزاد شما زود‌تر از هفته ۳۷‌ام باشد، این مدت زمان بیشتر نیز می‌شود.

هرچه به روز زایمان نزدیک‌تر می‌شوید، میزان انقباضات و درد در ناحیه کشاله ران و پایین کمر افزایش می‌یابد؛ این نوع دردها به خصوص در بارداری اول بیشتر از بارداری‌های بعدی است.

علاوه بر عضلات ران و پایین رحم، اصلی‌ترین قسمت بدن، یعنی رحم نیز دچار انقباضات ریتمیک شده  و با کشیدگی تدریجی خود را برای زایمان آماده می‌کند.

در حین اینکه عضلات شما در هفته‌های آخر دچار گرفتگی می‌شود، بدن با ترشح هورمون‌هایی در مقابل موجب سست شدن رباط‌های بدن می‌شود. ممکن است نزدیک به زایمان مادر بیشتر از همیشه شل‌شدگی و سستی را در مفاصل بدن خود تجربه کند و به اصطلاح دست‌وپا چلفتی شود! البته نباید نگران این سستی‌ها باشید، چرا که این امر برای بازشدگی لگن برای تولد نوزاد شما ضروری است.

برخلاف برخی عضلات که ممکن است دچار گرفتگی شوند، عضلات شکم و مقعد در سستی کامل به سر می‌برند که این روند ممکن است باعث بروز اسهال در مادران در نزدیکی زایمان بشود. این علائم نگران کننده نیست و فقط نشانه نزدیکی به زمان زایمان شماست.
در صورت بروز یک سری علائم نباید منتظر بیشتر شدن درد بمانید و باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید که در ادامه به چند مورد از این موارد اشاره می‌کنیم:
• خروج مایع سبز یا قهوه‌ای از واژن به معنی دفع مدفوع جنین است. در این شرایط مراجعه به پزشک ضروری است، چرا که ممکن است جنین هنگام تولد، مدفوع خود را که مکونیوم نام دارد، ببلعد که بسیار برای جنین خطر‌ناک است.
• پارگی کیسه آب
• خروج ترحشات خونی یا قرمز رنگ از واژن
• مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی که با بروز علائمی مانند اختلال در بیناریی، سردرد و ورم شدید و ناگهانی همراه است
زایمان طبیعی چقدر طول می‌کشد؟
مدت زمان زایمان طبیعی به عوامل مختلفی از جمله قدرت بدنی مادر، شرایط روحی و شرایط جسمی مادر و زایمان‌های قبلی بستگی دارد.
آیا مدت زمان زایمان در بارداری دوم متفاوت از بارداری اول است؟
جواب بله است. در زایمان اول به طور معمول میانگین ۱۴ ساعت طول می‌کشد تا مادر با تحمل درد و فشار زیاد فرزند خود را به دنیا بی‌آورد، اما در بارداری‌های بعدی این زمان کاهش پیدا کرده و گا‌هاً به ۸ ساعت می‌رسد و کوتاهتر می‌شود. پس نگران زایمان‌های دوم یا بیشتر خود نباشید، چراکه مدت زمانی که درد می‌کشید بسیار کاهش پیدا می‌کند.
همچنین، آمار نشان داده است که زنانی که بارداری اولشان است معمولاً در هفته۴۰ تا ۴۱‌ام زایمان می‌کنند و زنانی که در بارداری دوم خود هستند در هفته ۴۰‌ام زایمان می‌کند. یعنی نه تنها درد زایمان کوتاه‌تر می‌شود، بلکه ممکن مادر زودتر شروع قبل از زایمان خود را تجربه کند و زودتر فرزند خود را به دنیا بی‌آورد.
چقدر طول می‌کشد تا در مرحله آخر زایمان نوزاد متولد شود؟
در مرحله اخر زایمان طبیعی که وقت تولد نوزاد است، بازشدگی دهانه رحم به حداکثر می‌رسد و حال باید نوزاد از طریق کانال تولد متولد شود. این مرحله معمولاً ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌شکد که بسته به شرایط بدنی و اینکه زایمان چندم مادر است از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
خروج جفت
خروج جفت اخرین مرحله در زایمان طبیعی است. در این مرحله از شما خهواسته می‌شود که در حالی که نوزاد شما از رحم خارج شده است، بیشتر زور بزنید و فشار وارد کنید تا جفت نیز به خوبی خارج شود. یکی از مزایای زایمان طبیعی است است که با زور مادر و انقباضات رحمی تمامی بقایای بارداری از رحم اون خارج شده و احتمال ابتلا به عفونت بسیار کاهش پیدا می‌کند.
دوران نقاهت پس از زایمان طبیعی به چه صورت است؟
بعد از زایمان طبیعی، طبیعی است که شما به علت کشیدگی واژن و گرفتگی عضلات خود دردی را در این نواحی تجربه کنید، اما این درد همیشگی نبوده و زود از بین می‌رود، در نتیجه، شما سریع‌تر قادر خواهید بود تا تمام فعالیت‌های روزانه خود را همانند گذشته انجام دهید.
زایمان طبیعی همیشه همراه با درد شدید نیست! شاید این جمله کمی برای شما عجیب باشد و شنیده‌ها چیزی بر خلاف این موضوع را بیان کنند؛ اما واقعیت این است که بسیاری از افراد زایمان طبیعی، با درد قابل تحمل و کم و راحتی را تجربه می‌کنند.

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، درد زایمان طبیعی یک فاکتور کاملاً نسبی است و بسته وضعیت و جهت قرار‌گیری جنین، شرایط روحی و جسمی مادر، آمادگی بدنی مادر و دید کلی مادر به زایمان طبیعی، از فردی به فرد دیگر متغیر خواهد بود.


حمایت شما از این مقاله به اشتراک بگذارید:
دیدگاه های شما:
ثبت دیدگاه جدید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید: