ادویه‌های ممنوعه: راهنمای جامع برای مادران در انتظار

سردبیر سایت 1402/11/25 192 0
ادویه‌های ممنوعه: راهنمای جامع برای مادران در انتظار

دوران بارداری دوره‌ای حساس و پراهمیت برای هر مادری است و حفظ سلامتی در این دوران بیش از پیش اهمیت می‌یابد. تغذیه صحیح نقش کلیدی در تضمین سلامت مادر و جنین دارد. هرچند بیشتر مواد غذایی برای مادران باردار مفید هستند، اما برخی از ادویه‌ها وجود دارند که ممکن است برای سلامتی این دوران مناسب نباشند. در این مقاله، ما به بررسی جامع ادویه‌های ممنوعه پرداخته‌ایم.


در حالت عادی، شاید خیلی به ادویه‌های استفاده شده در غذای خود توجه نکنید و از نظرتان ضرری برای بدنتان نداشته باشند، اما این مسأله برای تمام ادویه‌ها در دوران بارداری صدق نمی‌کند.
البته مضر بودن برخی از ادویه‌ها به این معنا نیست که باید مصرف ادویه به طور کامل در دوران بارداری قطع شود، چرا که برخی از ادویه‌ها طعم و بو دل‌انگیزی به غذا می‌بخشند و میل به غذا را، به خصوص برای برخی مادران که نسبت به طعم و بو حساس‌تر هستند، افزایش می‌دهند.
همچنین، برخی ادویه‌ها برای بدن مفید بوده و مصرف آن‌ها در دوران باردری مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند.
در ادامه به برخی از ادویه‌هایی که برای استفاده در دوران باردرای مناسب نیستند اشاره می‌کنیم:
شنبلیله
شنبلیله یکی از مضرترین ادویه‌هایی است که می‌توانید در دوران بارداری آن را مصرف کنید! این ادویه می‌تواند باعث ایجاد اختلالات گوارشی، مانند اسهال و نفخ شود، و در عین حال اثر تحریکی بر روی رحم مادر داشته باشد. البته مضرات این ادویه فقط به بدن مادر محدود نشده و می‌تواند بروی جنین اثر گذاشته و رشد آن را مختل کند.
زعفران
زعفران یکی از پر چالش‌ترین ادویه‌ها در دوران باردرای است که مصرف آن در دوره‌های مختلف بارداری با محدودیت‌های گوناگونی مواجه می‌شود. در سه ماهه اول بارداری مصرف زعفران به شدت منع می‌شود، چرا که می‌تواند دمای بدن مادر را بالا ببرد، باعث بروز انقباضات رحمی بشود و یا سقط جنین و خونریزی را به همراه داشته باشد.
در ماه اخر و هفته‌هایی که از موعد زایمان گذشته است، مصرف این ادویه آنچنان مضر نبوده و می‌تواند زیر نظر پزشک به مصرف برسد. البته به طور کلی، مصرف زعفران به میزان خیلی کم موردی ندارد.
دارچین
دارچین نیز مثل زعفران طبع گرم دارد و در صورت مصرف بی‌رویه می‌تواند باعث بالا رفتن دمای بدن و ایجاد انقبضات رحمی شود که برای جنین خطرناک بوده و می‌تواند باعث سقط جنین شود.
زیره
مصرف زیره در مقیاس کم به عنوان یک ادویه مصرفی فرعی در غذا برای زنان باردار منعی ندارد و حتی می‌تواند در رفع برخی اختلالات گوارش مثل نفخ و حتی التهاب به آن‌ها کمک کند و سرشار از فیبر است.
اما تجربیات و تحقیقات ثابت کرده است که استفاده از روغن و عرق آن در دوران بارداری برای مادران ممنوع بوده و می‌تواند خطر سقط جنین و احتمال زایمان زودرس را بالا ببرد.
بنابراین بهتر است مادران در دوران بارداری یا از این ادویه استفاده نکنند، یا در صورت لزوم به میزان کمی از آن استفاده کنند.
پونه
پونه دارای طبع گرم بوده و تقریباً اثراتی مشابه با نعناع فلفی دارد که در ادامه آن را شرح می‌دهیم. این ادویه در صورت استفاده می‌تواند باعث سقط شود به همین دلیل مصرف آن برای زنان باردار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و جزء ممنوعیت‌های دوران بارداری محسوب می‌شود.
نعناع فلفی
ادویه نعناع فلفلی مثل پونه طبع بسیار گرمی دارد و به اصطلاح قائده‌آور است. مصرف این گیاه باید به شدت در دوران بارداری کنترل شود چرا که باعث شل شدگی رحم و سقط جنین می‌شود. مصرف این ادویه چه به صورت چای و چه به صورت روغن برای زنان باردار ممنوع است.
آویشن
حتماً تا به حال دمنوش آویشن را امتحان کرده‌اید. آویشن یکی از ادویه‌های بسیار خوش بو و خوش طعم است که مصرف به اندازه و کنترل شده آن دو دوران بارداری مانعی ندارد، اما خوردن دمنوش آویشن و مصرف بیش از حد آن به عنوان ادویه در غذا به هیچ وجه برای زنان باردرار توصیه نمی‌شود؛ چرا که می‌تواند منجر به سقط جنین بشود.
جعفری
جعفری یکی از سبزی‌های محبوب است که متأسفانه مصرف بی‌رویه آن در بارداری می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل نقص در جنین، خونریزی و سقط شود. رعایت مصرف سبزی جعفری به ویژه در سه ماهه اول که دوران طلایی و حساس شکل‌گیری جنین است بسیار با اهمیت بوده و باید مورد توجه مادران قرار بگیرد.
ترخون
مصرف ترخون مانند برخی دیگر از ادویه‌ها در مقادیر پایین مانعی ندارد و باید مصرف آن کنترل شود. استفاده از ترخون به صورت دمنوش و یا به مقدار زیاد در سبزی خوردن می‌تواند خون را به مقدار زیاد رقیق کند و برای مادر و جنین مشکل ساز شود.
زرشک
برخی بر این باورند که مصرف زرشک به میزان زیاد می‌تواند اثرات مخربی برای جنین به همراه داشته باشد.
• دانه کنجد
دانه کنجد تقریباً مثل زعفرون عمل می‌کند و بسته به این که در چه دورانی از بارداری مصرف شود، عواقب خاص خود را دارد. برای مثال، مصرف دانه کنجد در سه ماهه اول بارداری ممنوع است، چرا که انقباضات رحمی را افزایش می‌دهد و عضلات آن را تحریک می‌کند، که این موارد می‌تواند به سقط جنین بی‌انجامد.
در اواخر دوران باردرای که به زایمان نیز نزدیک‌تر است، مصرف دانه کنجد می‌تواند به بهبود روند زایمان کمک کند، که البته مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد.
رازیانه
رازیانه می‌تواند همانند برخی از ادویه‌ها باعث ایجاد انقباضات رحمی شود و بر سلامت جنین تأثیر جدی بگذارد. اما مصرف این ادویه پس از زایمان بسیار مفید نیز بوده و به پاکسازی رحم، بهبود شیردهی و درمان اختلالات هورمونی کمک می‌کند.
پودر سیر
شاید برخی بر این باور باشند که مصرف سیر در بارداری جز ممنوعیت‌های غذاییی نیست، اما مصرف بیش از حد سیر و پودر سیر می‌تواند به مادر و جنین آسیب بزند و سبب سوزش دل و خونریزی شود.
گلپر
گلپر نیز در دسته ادویه‌هایی قرار می‌گیرد که مصرف آن‌ها به ویژه در سه ماهه اول بارداری ممنوع است و می‌تواند خطر سقط را افزایش دهد.
آنغوزه
این ادویه به طور عادی به عنوان داروی ضد بارداری استفاده می‌شود و می‌تواند سبب جونریزی و سقط جنین بشود؛ به همین دلیل مصرف آن در دوران باردرای بسیار خطرناک و ممنوع است.

در نهایت، تمامی مادران باردار باید به ممنوعیت‌های موجود در دوران بارداری حداکثر توجه را بکنند؛ چرا که این عوامل مستقیما فرزند آن‌ها و بدن خودشان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.


حمایت شما از این مقاله به اشتراک بگذارید:
دیدگاه های شما:
ثبت دیدگاه جدید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید: