علامت C در آزمایش بارداری نشانه چیست؟

سردبیر سایت 1402/11/15 207 0
علامت C در آزمایش بارداری نشانه چیست؟

برای اینکه بفهمید آیا باردار هستید یا خیر، نیازمند استفاده از روش های مختلفی از جمله بیبی چک و آزمایش بتا هست. یکی از علائمی که در آزمایش بارداری با استفاده از بیبی چک نمایان می شود ، علامت c است که در آزمایش بارداری، علامتی است که همیشه آن را مشاهده می‌کنید، چه زمانی که باردار باشید و چه زمانی که جواب تست شما منفی باشد؛ پس چه چیزی نشان دهنده مثبت یا منفی بودن جواب تست آزمایش بارداری است؟ پاسخ این سوال را در این مقاله می خوانید


بیبی‌چک، یکی از راه‌های متداول برای انجام تست بارداری در خانه است که نتایج را سریع و به صورت نسبتا دقیق در اختیار شما قرار می‌دهد. البته، آگاهی از نحوه صحیح انجام است تست و سپس خوانش درست پاسخ، دو گام مهم در دریافت پاسخ درست و دقیق هستند.

بیبی چک چیست؟

بیبب‌چک، کیت تشخیصی بارداری است که بسیار در دسترس بوده و از داروخانه‌ها قابل خریداری است. این تست مثل روش‌های دیگر تشخیص حاملگی، محدود به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیست، و می‌توانید در خانه هم از آن استفاده کنید.

این کیت میزان هورمون بتا یا HCG را در ادرار شما اندازه‌گیری می‌کند. میزان این هورمون زمانی که باردار باشید، به تدریج در خون شما افزایش پیدا کرده و در نتیجه نشانگری برای تشخیص حاملگی است.

چگونه از بیبی‌چک استفاده کنیم؟

قبل از استفاده از این کیت، حتما دستورالعمل‌های مربوطه که بر روی بروشور و یا جعبه بیبی‌چک درج شده است را کامل مطالعه کنید، زیرا برخی مراحل، از کیتی به کیت دیگر متفاوت خواهد بود.

چه زمانی از بیبی‌چک استفاده کنیم؟

اگر قاعدگی شما عقب افتاده است، و یا علائم بارداری را در خود مشاهده می‌کنید، می‌توانید از تست بارداری در خانه برای تشخیص حاملگی خود استفاده کنید.

البته جواب این تست لزوما صد درصدی نیست، و برای دریافت پاسخ دقیق‌تر باید از تست‌های مطمئن‌تر مثل آزمایش خون بارداری استفاده کنید. در انجام تست بارداری با استفاده از بیبی‌چک باید به نکات خاصی توجه کرد، تا نتیجه تست به درستی نمایش داده شود.

زمان مناسب برای استفاده از بیبی‌چک و انجام تست بارداری صبح زود است، به صورتی که شب نیز آبی زیادی ننوشیده باشید؛ در این صورت غلظت ادرار بالا رفته و تشخیص دقیق‌تر هورمون بتا امکان‌پذیر می‌شود. دلیل نیاز به غلظتی معین از هورمون HCG برا تست بارداری این است که کیت‌های خانگی تشخیص بارداری، به یک غلظت حداقلی از این هورمون در ادرار نیاز دارند تا بتوانند ان را تشخیص بدهند.

مشکلات استفاده از بیبی‌چک

همانطور که قبل‌تر نیز توضیح دادیم، امکان بروز خطا در این روش تشخیصی وجود دارد، که در ادامه به چند مورد از این دست خطاها اشاره می‌کنیم:

  • تست منفی کاذب

تست منفی کاذب یکی از خطاهایی است که ممکن است با آن در طول تست بارداری در خانه مواجه شوید. این خطا به چند دلیل می‌تواند رخ دهد؛ برای مثال، شما تست را زودتر از موعد انجام دهید و میزان هورمون بارداری در شما به میزانی که قابل تشخیص توسط کیت باشد، نرسیده باشد. بهتر است در این موارد تست را مجددا دو هفته بعد انجام دهید.

  • تست مثبت کاذب

گاهی اوقات شما باردار نیستید، اما جواب آزمایش شما مثبت می‌شود و یا به هر دلیل به غیر از بارداری، در خون شما هورمون HCG وجود دارد.

حتما بعد از خرید بیبی‌چک به تاریخ انقضای درج شده بر روی محصول دقت کنید و کیت را در جای مناسب، طبق پروتکل نگهداری کنید، تا جواب درستی از آزمایش بارداری خود دریافت کنید.

مراحل انجام آزمایش بارداری

  1. نمونه ادرار جمع‌آوری کنید

نمونه ادرار که ترجیحا ادرار اول صبح با غلظت بالا است را جمع آوری کنید و با قطره چکان چند قطره، بر اساس برند کیت مورد استفاده، اضافه کنید.

  1. بر اساس نوع بیبی‌چکی که در دست دارید چند دقیقه منتظر بمانید.

پس از اضافه کردن نمونه ادرار بیبی‌چک را بر روی یک سطح صاف قرار دهید؛ همانطور که گفته شد بر حسب برند کیت چند دقیقه منتظر بمانید، توجه کنید که زودتر یا دیرتر خواندن جواب کیت نسبت به زمان استاندارد، باعث بروز پاسخ منفی کاذب یا مثبت کاذب می‌شود.

  1. نتایج را بررسی کنید

پس از گذشت مدت زمان مناسب و مشاهده نتایج، حال باید نتایج را به درستی تفسیر کنید.

علامت c در آزمایش بارداری با استفاده از بیبی‌چک

پس از گرفتن نمونه ادرار و اضافه کردن آن به بیبی‌چک، چند دقیقه بر حسب نوع کیت منتظر مانده و سپس جواب تست را مشاهده کنید.

علامت C در آزمایش بارداری، علامتی است که همیشه آن را مشاهده می‌کنید، چه زمانی که باردار باشید و چه زمانی که جواب تست شما منفی باشد؛ پس چه چیزی نشان دهنده مثبت یا منفی بودن جواب تست آزمایش بارداری است؟

علاوه بر خط C، یک لاین دیگر به نام خط T وجود دارد. اگر جواب تست بارداری شما مثبت باشد، یک نوار قرمز رنگ در هر دو خط C و T تشکیل می‌شود، و وجود همزمان دو لاین نشان دهنده باردار بودن شماست، اما همانطور که گفتیم، احتمال بروز پاسخ مثبت کاذب نیز وجود دارد.

وقتی جواب تست شما مثبت می‌شود، لزوما نیاز نیست تا هر دو لاین دقیقا یک رنگ باشند، یا شدت رنگ آن‌‌ها به یک اندازه باشد، همین‌ که هر دو خط مشاهده شوند، برای دریافت پاسخ مثبت کافی است.

اگر فقط یک خط، آن هم در لاین C مشاهده کنید، یعنی جواب تست بارداری شما منفی است و شما باردار نیستید، البته، در اینجا هم امکان بروز پاسخ منفی کاذب وجود دارد.

در نهایت، تفسیر درست تست بارداری به اندازه انجام درست مراحل اهمیت دارد و قبل از انجام تست بارداری باید بر نحوه خواندن جواب تست آزمایش بارداری مسلط باشید تا دقیق‌ترین نتیجه را دریافت کنید. در صورتی که پاسخ تست شما مثبت و یا منفی شد، اما از جواب تست مطمئن نبودید، می‌توانید مجددا چند روز بعد تست را انجام داده و یا از تست‌های دقیق‌تر مثل آزمایش خون بارداری استفاده کنید.


حمایت شما از این مقاله به اشتراک بگذارید:
دیدگاه های شما:
ثبت دیدگاه جدید

شاید این مقالات را دوست داشته باشید: